Psychedelic Elevator - O kapele | Bandzone.cz

Psychedelic Elevator psychedelic-pop / Praha

Playlist kapely
0:00 / 0:00
  • Paternoster
    Nezařazeno
  • Fly Away
    Nezařazeno
  • Let Me Fly
    Nezařazeno
  • Lost In The Yesterday
    Nezařazeno
  • Rainbox
    Nezařazeno
  • Sunny Night
    Nezařazeno
  • Labytinth Of Time
    Nezařazeno
  • Story Of The Yellow Cat
    Nezařazeno

Členové skupiny

Kontakty a odkazy

Dodatečné info

Marek Božičkovič - bicí, perkuse

Jan Chvátal - baskytara, kytara, klávesy, zpěv

Ondřej Skoumal - kytara, klávesy, baskytara, bicí, zpěv

Bio a historie

Kapela vznikla v roce 2001. Název byl inspirován psychedelickou výzdobou výtahu v domě u Jana Chvátala. Zajímalo by mě, jak bychom se jmenovali, kdybychom vznikli v současné době. Dnes je onen výtah vymalován tmavě hnědou  barvou.

6.7.2001 se konala první nahrávací session v domácím nahrávacím studiu Ondřeje Skoumala. Během této session vznikla a byla nahrána část skladby Psychedelic Elevator. To vše za pomoci jednoho mikrofonu Shure BG 5.1, čtyřstopého kazetového magnetofonu Yamaha MT4X a zvukové karty Soundblaster Live.

9.7.2001 - nahrána instrumentální část skladby Psychedelic Elevator. Onen záhadný zrychlený hlas pozpátku patří Honzovi Tesařovi, který byl v té době ještě 4. členem kapely. Pokud vás zajímá, co v onom textu říká a nemáte možnost nahrávku pustit pozpátku tak vězte, že si stačí zakoupit LP Ze Soboty na Šimka. Průvodní slovo ze zadního přebalu desky je dialog použitý v písni.

10.8.2001 - nahrávací session písně Rainbox. Vzniká základní stopa.  Marek na bicí a Ondra na kytaru. Dohrán byl vibrafon, baskytara a elektrické kytary. Ani jeden z Honzů se session neúčastní. Nahrávka však byla později poslána navždy do archivu...

...28.9.2001 - nahrávání Rainbox (remake). Nahrány jsou bicí (Marek), el. kytara (Ondra), baskytara (Honza).  Na závěr frekvence Honza s Ondrou dohrávají zpěv.

29.9.2001 - nahrávání flétny, vokálů a akustické kytary pro Rainbox.

30.9.2001 - Rainbox - dalším dohráním fléten, akustických kytar a vokálů je nahrávka dokončena

24.11. 2001 - nahrána základní stopa pro Labyrinth Of Time (bicí, akustická kytar, basa).

25.12.2001 - Labyrinth Of Time - přehrána akustická kytara z předchozí session, tamburína, maracas, melotron (flétnový rejstřík) a el. kytara (vyhrávky připomínající sitar). Melotron je však nahrán  znovu následující den tzn. 26.12.

28.12.2001 - Labyrinth Of Time - vokály, el. kytara z 25.12. je tentokrát na hrazená el. kytarou kombinovanou s akustickou kytaru. Oba nástroje hrají unisono.

5.1.2002 - Psychedelic Elevator (střední pasáž), jejím autorem a hl. zpěvákem je Jan Tesař, který se pro tuto jednu příležitost vrátil do kapely, aby mohl být vzápětí vyhozen. Ve stejný den vzniká také píseň  Story Of The Yellow Cat.

12.1.2002 - první nahrávaní písně In The Sky. Tehdy ještě pracovně nazvané Unreleased. Kapela se totiž usnesla, že není možné stále tvořit pouze jen dobré písně a je potřeba nahrát také nějaké nevydané na případné porozpadové kompilace. Proto onen pracovní název. Nakonec se však skladba na cd dostala. Kapela totiž zjišťuje, že špatné skladby nahrát neumí. V budoucnu se o nepovedené písně ještě pokusí. Neúspěšně.

13.1.2002 - nahráno čembalo (Yamaha PSR-330), akustická kytara a baskytara pro In The Sky

20.1.2002 - v době mezi tímto datem a poslední session navrhuje Mirek Ševčík, kamarád kapely a kolega ze známe kapely Chords, aby byla In The Sky zpomalena. Dle jeho slov píseň získá na psychedeličnosti.  Kapela tedy nahrává pomalejší verzi a díky Mirkově radě se píseň skoro stává nevydanou. Zpomalení totiž vůbec ničemu neprospívá ba naopak. Po dokončení písně je tedy použito zdlouhavých procesů, aby se skladba vrátila do původního tempa bez změny ladění a Mirek Ševčík už nikdy není požádán o jakoukoliv spolupráci s Psychedelic Elevator. (Z důvěryhodných zdrojů se nám podařilo zjistit, že o spolupráci nebyl požádán ani jinou kapelou).

9.2.2002 - In The Sky - dohrání tambury (indický nástroj vydávající jeden  dlouhý bzučivý tón) a vokálů

1.3.2002 - Ondřej Skoumal nahrává demo nahrávku pro kapelu. Píseň sestávající z bicích, basy, melotronu (smyčcový rejstřík), kotlů, činelů, vokálů, ba i dokonce luskání, nese název Deep Dream. Píseň kapela nikdy nanahraje. Ovšem fragment tohoto dema je později použit na závěr skladby Sunny Night. Nahrávka je však zpomalena a puštěna pozpátku.

13.4.2002 - Come  On Mr.Lemonade - bicí, kytara, basa, perkuse, vokály

18.4.2002 - Come On Mr. Lemonade - hl. vokál

20.4.2002 - Come on Mr. Lemonade - vokály, el. slide kytara, tambura. Tambura nakonec v konečném mixu nebyla použita. Ve stejný den začínají práce na skladbě Sunny Night. Marek se stává stále línějším bubeníkem a odmítá přijít na nahrávací session se slovy: "tak něco udělejte". A to i přesto, že na nahrávání nemusí nosit ani paličky. Za bicí soupravu Amati a činely Paiste 2002 tedy při písni Sunny Night usedá Ondra. Po poslechu výsledné nahrávky se Marek uráží, že Ondra za něj nahrál bicí a vyhrožuje odchodem z kapely. Když si uvědomí, že odejít z kapely by znamenalo zvednout se a odejít, tudíž vyvinout pohyb, od nápadu upouští a v kapele zůstává.

Pokračování  příště...

Díl 2

11.5.2002 - Sunny Night - akustická kytara, baskytara se zkreslením.
Dohrány jsou další nástroje pro tuto píseň. Marek se tentokrát na nahrávání vůbec nedostavil, nemusí se tak obtěžovat případným odchodem z kapely.

26.5.2002 - Nahrány vokály pro píseň Sunny Night. Marek opět zůstává doma, nahrávání se neúčastní. Je ale během nahrávání telefonicky kontaktován zbytkem kapely, zda-li něco nepotřebuje.

1.6.2002 - oprava vokálu a fuzz basa do skladby Sunny Night.
Kapela nahrává také skladbu Lemonade In The Sky, jakási repríza skladby "In The Sky".
Ondra opět usedá za bicí (Marek nebere telefon). Do písně jsou též nahrány varhany, kytary, baskytara, tamboura, zpěvy a sólo na kytaru. Na konci session je píseň také smíchána a je vytvořen "crossfade" s písní Come On Mr. Lemonade, vznikají i mixy k mnoha dalším písním. Session je tedy velice plodná a kapela (Ondřej a Jan) si začínají uvědomovat nápadné souvislosti takto efektivní práce s absencí Marka Božičkoviče na nahrávacích frekvencích a vylučují náhodu.

11.6.2002 - nové sólo do Lemonade In The Sky, tambura je nahrazena kytarou.

17.6.2002 - Ondřej a Honza nahrávají opět ve dvou základy písně A Girl With Two Butterflies, k níž napsal text dlouholetý kamarád a kolega Lukáš Berný. Za zmínku stojí fakt, a je ironií osudu, že Lukáš, který dodal slova a pomohl tedy k dokončení desky, pochází ze stejné kapely, jako Mirek Ševčík, kterému se pouhou radou téměř podařilo kapelu rozložit.
Základní stopy skladby tvoří melotron, hihat pozpátku, bicí a kytara.

18.6.2002 - nahrány kytary, baskytara a vokály pro A Girl With Two Butterflies. Od den později přibude ještě kytara pozpátku. 21.7. pak vokály.

20.7.2002 - Kapela zkouší některé svoje skladby a během zkoušky vzniká i základ písně From Frog For Frogs. Bizarnost názvu písně vysvětluje fakt, že se Marek opět objevuje za bicí soupravou.Následně je nahrávání první desky na delší dobu přerušeno. Povodně v srpnu 2002 totiž zničily karlínské studio, kde kapela do té doby výhradně pracovala. Práce se tak přesunula do studia v Bohnicích. V této čtvrti by kapela nakonec skončila tak jako tak, dá se tedy s klidem říci, že povodně do fungování kapely nezasáhly v takové míře, jak by se mohlo zdát... rozhodně míň destruktivně, než někdejší zásah Mirka Ševčíka. Tímto srovnáním však nechceme dávat vodnímu živlu nerovného soupeře.

...pokračování příště...