MASH rock - O kapele | Bandzone.cz

MASH rock rock-hard rock / Plzeň

Playlist kapely
0:00 / 0:00
  • Z Jú Es Ej 2023
    Nezařazeno
  • I chlapi mají svoje dny 2023
    Nezařazeno
  • Řádky mých snů
    Múzy
  • Neměj strach
    Bloody Mary
  • Průhledná
    Múzy
  • Kriminál
    Múzy
  • Rider
    6-ka
  • Rybářská
    ...až se pustim
  • Kotel
    Bloody Mary
  • Spolkni červa
    Spolkni Červa
  • Poslední
    ...až se pustim
  • Vem to čert
    ...až se pustim
  • Ztraceni
    ...za čarou
  • Za čarou
    ...za čarou
  • S ďáblem karty hrát
    Spolkni Červa
  • Džíny na nohách
    ...až se pustim
  • Hypochondr
    Spolkni Červa
  • Pionýr
    Spolkni Červa
  • Moje milá
    Spolkni Červa
  • Key Marianne
    Spolkni Červa
  • Máma mi říkala
    Spolkni Červa
  • Bílá myš
    Spolkni Červa
  • Já se vrátím
    Spolkni Červa
  • Číňan
    Spolkni Červa
  • Las Vegas
    Spolkni Červa
  • Hezky jsem si žil
    Spolkni Červa
  • Lejdy
    ...za čarou
  • Uštvali jsme pingla
    ...za čarou
  • Apač
    ...za čarou
  • Fotky
    ...za čarou
  • Čerti na pracáku
    ...za čarou
  • Blázen svět
    Múzy
  • Múzy
    Múzy
  • Mičurin
    ...za čarou
  • Lidi
    Bloody Mary
  • Nečekej
    Múzy
  • Koleda
    Bloody Mary
  • Vltava
    ...za čarou
  • Byl tu Bob
    Bloody Mary
  • Nebe nezná vyvolených
    Múzy
  • Tráva
    Bloody Mary
  • Chtěla si víc
    Múzy
  • Strejda
    Bloody Mary
  • Stát
    Bloody Mary
  • Až tě to chlape zláme
    Bloody Mary
  • Dlouhá ulice
    Múzy
  • Na konci světa
    6-ka
  • Bloody Mary
    Bloody Mary
  • Mám rád ty chvíle
    6-ka
  • Klondike
    6-ka

Členové skupiny

Kontakty a odkazy

Dodatečné info

Západočeská rocková kapela s historií sahající do roku 1994 hrající převážně vlastní tvorbu s několika málo cover verzemi od svých oblíbených kapel.

Složení:

zpěv, 2 kytary, basa, bicí a sbor

Bio a historie

Z historického hlediska skupinu založila na podzim v roce 1994 čtveřice spolužáků plzeňské SPŠ elektrotechnické a dopravní. Tuto zakládající sestavu tvořili Jaroslav HrbáčekTomáš HrbáčekPavel Huspeka a Milan Ráž. V inkriminované době se všichni nacházeli ve čtvrtém ročníku zmiňovaných škol.

Je nutno zmínit, že Tomáš s Jardou se znali již z předškolních let a nějakou tu dobu se o vyluzování všemožných pazvuků s názvem hudba pokoušeli. Milan Ráž a Tomáš Hrbáček se pak poprvé poznali, jakožto „mladí a neklidní“, na táboře v Lišicích v roce 1990. Již v roce 1991 vystupovali Jarda, Tomáš, Milan společně s Jardovým bratrem Dušanem pod názvy Marshals a Alien. Toto seskupení nemělo dlouhou dráhu letu a postupně mizí v zapomnění (navíc tehdy existovala ještě další kapela se stejným názvem „Alien“). V době temna před rokem 1994 se pak všichni členové poflakují po různých rockových smečkách bez valných úspěchů. Pouze snad působení Milana Ráže ve skupině Optimist dávalo určitý smysl. V polovině roku 1994 je osloven bubeník Pavel Huspeka, který krátce působil společně s Tomášem Hrbáčkem v plzeňské skupině Anteros, přičemž můžeme hovořit o založení již stabilní sestavy pod názvem MASH.

Po třech měsících ve zkušebně přichází první zkušební vystoupeni v Plzni na hudební soutěži „Múza“. Za oficiální první koncert je pak považováno vystoupení v klubu „C“ v Plzni na Doubravce v březnu roku 1995. V této době se k sestavě přidává nehrající člen skupiny (a taktéž spolužák) Petr Štverka v roli managera. Po další dávce odzkoušených hodin a po dokončeni kompletního repertoáru přichází první mimoplzeňské vystoupení v Kvíčovicích 1.4.1995. Někteří pamětníci mohou potvrdit, že co do úrovně předváděné muziky a celkového dojmu bylo představení silně nevyzrálé, ale energie a nadšení mladých muzikantů si dokázalo získat svoje publikum. Od této chvíle se převažujícím působištěm skupiny MASH stávají kulturní domy v okolí Plzně a především Domažlic.

Skupina se postupem času herně ustaluje a vedle několika převzatých skladeb začíná převažovat vlastní tvorba. Hudba pochází převážně od tandemu Milan Ráž a Tomáš Hrbáček, o texty se ve většině případů stará Jarda Hrbáček. Kapela se samozřejmě potýká s klasickými problémy začátečníků, kdy se bez podpory médií snaží rozšiřovat svůj okruh působení. Jde o trpělivé objíždění kulturních domů, hudba se šíří téměř „lidovou slovesností“, čelí se konkurenci diskoték zdarma nebo s minimálním vstupným, ne vždy jsou pořadatelé ochotní, občas se objeví i nějaká ta pomluva, ne vždy se může hovořit o plném sálu…

Chuť hrát a bavit hudbou nejen diváky, ale i sami sebe, však zůstává a nese s sebou ovoce v podobě stále většího okruhu fanoušků, kteří si zapsali skupinu MASH na svoji rockovou mapu. Zejména akce v Milavčích bývají více než zdařilé.

Začíná se uvažovat o natočení desky a do kapely přichází nový člen David Veselák, který rozšiřuje nástrojovku o klávesy a doplňuje Tomášovo zpěv o druhý hlas. V roce 1998 přichází na svět první deska s názvem „Múzy“, natočená ve studiu v Plané u M. Lázní pod taktovkou Romana Šandora. Pro všechny muzikanty je to první zkušenost s nahráváním ve studiu. Po vydání prvního alba se situace obrací velice rychle k lepšímu a o skupině MASH se začíná mluvit i daleko za hranicemi domažlického okresu.

V roce 1999 opouští sestavu baskytarista a zakládající člen Jarda Hrbáček a nahrazuje ho štěnovický Honza Jánský. Ten se také účastní v roce 2000 nahrávání v pořadí druhého alba „Až se pustim…“ Tato deska je již oficiálně vydaná pod plzeňským vydavatelstvím AVIK. V této době se začínají na západočeských radiích poprvé objevovat první ochutnávky z tvorby skupiny. Na tomto albu se již neobjevují skladby ve stylu „hard´n heavy“, songy jsou relativně prostší a staví na vydařených textech převážně z dílny dlouholetého kamaráda a textaře Ondřeje Sebery.

V roce 2000 opouští sestavu baskytarista Honza Jánský. Do řad skupiny přichází nýrský Václav „Želva“ Hynčík, dříve působícím ve sk. Santa Zuzana a Decept. Příchodem „Želvy“ dostává kapela pořádný spodek a nové skladby jsou o něco nabroušenější než na posledním CD.

Rok 2002 v sobě přináší natočení dalšího titulu s názvem „Spolkni červa“, do třetice ve studiu v Plané. Nové album bylo pokřtěno 4. 5. 2002 ve Švihově za účasti skupin Morava a Zvlášňý Škola. S kapelou vystoupila dechová sekce a vokalistky + další hosté. Na pódiu byla postavena velká scéna se světelnou technikou a pyrotechnikou. V sále bylo asi 750 diváků a dá se hovořit o velkém úspěchu.

Pak následovalo období, kdy se kapela nezastavila. Hrálo se až 12 akcí do měsíce převážně v západočeském regionu s občasnými výlety někam dál, třeba na Vysočinu, na Moravu nebo do jižních Čech, což už některým členům dělalo problémy i v jejich civilních zaměstnáních.

Současně začaly přípravy na další desku Bloody Mary. S kapelou začal spolupracovat nový textař Petr Kyrián, který se svými texty trefil do stylu, kterým se kapela chtěla ubírat. Kluci se rozhodli ve snaze ještě více nabrousit kytary ke změně nahrávacího studia. Byl kontaktován Standa Baroch z pražského Studia ČNSO, který spolupracoval s kapelami, co měly v té době pořádný rockový sound a na podzim 2004 se šlo natáčet.

Křest této desky byl umístěn do Nýrska 5.2.2005 za účasti sk. Kečup a hostů T. Rauera a Vl. Šafránka z Harleje. Bylo zvoleno opět velké pódium s mnoha světly, efekty a pyrotechnikou, která málem koncert zhatila, jelikož se nelíbila místním hasičům. Ale vše dobře dopadlo a v sále bylo opět cca 700 spokojených diváků.

Na jaře 2005 se přiblížilo 10. výročí prvního vystoupení skupiny MASH, tak bylo třeba toto kulaté datum nějakým způsobem oslavit. Bylo zvoleno 10 koncertů (jakože 10 let) a na každém vystoupil nějaký host – kapela, která zrovna začíná a hledá nové příležitosti. I když ve všech případech se to tak říci nedalo, protože například takový Telefon, který hrál ve Stodě, patřil mezi ostřílené bigbíťáky, kteří mají daleko delší historii než Mash.

V té době kapela stále hraje zhruba 8 akcí za měsíc, což je stále slušná porce a znamená to, že žádný muzikant za celou dlouhou dobu si nemůže dovolit odjet na 14 dní na dovolenou, vlastně ani na prodloužený víkend. Tak se na podzim 2005 trochu redukuje počet kšeftů převážně jen na soboty a dokonce zazní i hlasy, jestli by nebylo na čase hraní úplně pověsit na hřebík.

To se však nestává a kapela vplouvá do roku 2006. Po odehrání pár akcí 18. 2. v Nýrsku Tomáš Hrbáček nečekaně oznamuje, že půjde zpívat do skupiny Harlej, ze které odešel Vláďa Šafránek. Do hledáčku skupiny Harlej se Tomáš dostal zřejmě během natáčení poslední desky a křestu v Nýrsku.

Nastává veliké dilema, protože změna hlavního zpěváka je vždy krok do neznáma. Nakonec do kapely přichází Petr Slavík, který již v minulosti kapelu doprovázel na akustickou kytaru na výročních koncertech a na křtu Bloody Mary v Nýrsku. Petr nebyl pro kluky nikdo cizí, protože s Želvou hrál v kapele Santa Zuzana a s Davidem ve skupině Agnes. Jaro 2006 je tedy ve znamení nácviku repertoáru s Petrem Slavíkem a 20. 5. 2006 je ve staňkovském kulturáku premiéra. Hraní se ustálilo na zhruba 5 koncertech za měsíc, což docela vyhovuje muzikantům i divákům, kteří na Mash naštěstí nezanevřeli.

Během následujících 2 let vzniká materiál na novou desku. S kapelou nadále spolupracuje textař Petr Kyrian a objevují se i texty od dalších externích autorů. O hudbu se nadále starají vlastní členové – Milan, Želva i Petr. Na základě kladné zkušenosti basisty Želvy, který kdysi nahrával ve studiu CITRON, cestuje skupina do daleké Ostravy. Spolupráce se zvukovým mistrem Petrem Slezákem je výborná a přinesla nový pohled na natáčení. Stručně řečeno šlo o to, že se mu v muzikantech povedlo odbourat jakousi trému nebo přesněji řečeno respekt z nahrávání - a to se projevilo třeba i tím, že nebylo nutné tak často opravovat chyby. Navíc vytvořil vynikající (barevnější) zvuk odpovídajcí představám kapely.

Nové CD se jmenuje "...za čarou" a vyšlo před Vánoci r. 2008 u AVIKU. Album se křtilo na jaře 2009 ve Staňkově, kde se kapela sešla se všemi svými bývalými členy a každý z nich si zahrál několik skladeb. Roli kmotra na sebe vzal komik Richard Genzer.

Léto 2009 bylo především ve znamení letních festivalů. Jmenujme Rokycanyfest, Czech Rock Block, tachovský Tarock nebo Pilsnerfest. Do té doby se skupina Mash vyskytovala na těchto akcích velice sporadicky. Byla to vynikající příležitost představit se rozmanitému publiku a v neposlední řadě také vyslechnout si ostatní skupiny a vůbec užít si festivalovou atmosféru i jako divák. Co se týče rozšíření diskografie přibylo v roce 2009 DVD - "15 let live" obsahující staňkovký koncert + záběry ze zákulisí a z minulosti, které byly v průběhu let zaznamenány na různé VHS kamery. Výrobu DVD provázely různé převážně technické problémy, které ovšem nezabránily jeho vydání těsně před Vánoci. Nesmíme opomenout 3. místo v Gambrinus mp3-parádě, které znamenalo mimo jiné výhru slušné zásoby plechovek piva. Proběhlo také pár „výměnných“ akcí s několika spřátelenými soubory a zejména koncerty s plzeňským Kečupem v závěru roku byli velice zdařilé.

V roce 2011 přichází další zlomový moment skupiny MASH. Kytarista a člen zakládající sestavy Milan Ráž je ze zdravotních důvodů (tinitus) nucen ukončit aktivní kariéru. Nad kapelou tedy opět visí "Damoklův meč" možného rozpadu. Ale jak se zdá, historie skupiny bude pokračovat, zvlášť když vybrané písně byly zařazeny do rotací Rock Radia Šumava a tím se stávají známější pro širší okruh rockerů. Na místo sólového kytaristy přichází plzeňák Libor Daniš, který má bohaté zkušenosti a působil ve vícero souborech - jmenujme třeba skupinu KRLEŠ. Premiéra nové sestavy proběhla 26. 11. 2011 v Mrákově.

S novým kytaristou byla zahájena tvorba materiálu na další řadovou desku. Skladby Rider a Mám rád ty chvíle, které vznikly jako první, byly nejprve natočeny jako singl. V květnu 2014 přichází další milník v historii kapely. K písni Rider byl natočen první oficiální videoklip v historii kapely v režii Alana Šuberta. V kulisách Šumavy si v něm vedle muzikantů zahráli i motorkáři a modelky z agentury JM Models. V zimě roku 2014 byla natočena šestá řadová deska, tentokrát ve studiu ve Kdyni. Její název zní jednoduše: „6-ka“. Křest proběhl na dvě etapy. Poprvé v březnu 2015 v osvědčeném sále ve Staňkově a podruhé v dubnu téhož roku v Husinci, protože i v jižních Čechách se nachází početná fanouškovská základna. Ve Staňkově se ujal role kmotra fotbalista Pavel Horváth a v Husinci desku pokřtil moderátor Rock Radia Kamil Dráb.

V lednu 2016 do kapely přichází mladá krev. Skupina Mash se rozrůstá o kytaristu Pavla Strejce, který do té doby působil například v kapele Emesis. Důvodem jeho příchodu je ulehčení Petrovi Slavíkovi, který se nyní může soustředit pouze na zpěv. V lednu 2017 následuje natáčení druhého videoklipu v třeskuté zimě v přístavu Mělník na píseň Karavana. Režisérem je opět Alan Šubert. V závěru roku 2017 si kapela vybírá nucené koncertní volno z důvodu zdravotních komplikací se zády zpěváka Petra Slavíka. Na jaře 2018 se však koncertní činnost obnovuje a vedle tradičních štací se na rozpisu objevují i vzdálenější koncerty na jižní Moravě.

V následujícím roce 2019 se hlavní událostí stal návrat Milana Ráže zpět do kapely, který nahradil na postu kytaristy Pavla Strejce. Podzim tohoto roku se nesl ve znamení intenzivnějšího pobytu ve zkušebně nežli na pódiu, jelikož bylo potřeba obměnit repertoár. Rok 2020 je totiž ve znamení 25. výročí od prvního koncertu skupiny Mash a to s sebou přináší zařazení některých starších déle nehraných skladeb.

Výroční koncert k 25 letům byl však odehrán pouze jeden - v plzeňském klubu Buena Vista, kde jako host vystoupil Tomáš Hrbáček i přes svůj zdravotní hendikep v podobě nohy v gypsu. Do dalších plánů (stejně jako ostatním kapelám) zasáhl Covid-19 a s ním spojené restrikce živých vystoupení. Během této koncertní pauzy natáčí Mash svůj třetí videoklip na skladbu „Kolikrát“.

Ať už to byla doba covidová nebo se již začala po letech projevovat ponorková nemoc, každopádně se začaly v kapele objevovat rozdílné názory na budoucí směřování souboru (jaký styl hrát, na jakých akcích vystupovat, atd.). To vyústilo v odchod kytaristy Libora Daniše v létě 2020 a další chod věcí vedl k definitivnímu rozkolu u zbytku kapely. Poslední koncert odehrála skupina MASH dne 9. 4. 2022 v kulturním domě Staňkov v sestavě: Petr Slavík, Pavel Huspeka, Milan Ráž, David Veselák a Tom Kaas.