kontakt:
jakubtichy@yahoo.com
o.turon@seznam. cz
Umělecko duo Kujóni vzniklo v létě 2010. Krátce na to Kujóni nahráli ve zkušebně dvě třetiny svého tehdejšího repertoáru, tj. dvě písně, tzn. demo. V roce 2011 duo zvýšilo aktivitu a došlo k přípravě celokoncertního repertoáru. Tehdy se Kujóni vydali do světa a začali koncertovat. K slavnému momentu došlo v květnu, kdy Kujóni nahráli píseň Nová éra ve zkušebně kapely Prouza pod vedením Káji Maříka, frontmana řečené kapely. Tato píseň následně vyšla na kompilaci Sweetsen Fest Sampler 2011. Kujóní aktivita vvrcholila v prosinci 2011 nahráním dlouhohrajícího dema Plamen zas plápolá o třinácti skladbách.
V březnu 2012 jsme nahráli nefalšovaný kujónský klip k písni Chtěl jsem být někým jiným. V následujících letech Kujóni spí na vavřínech, moc nezkoušejí a porůznu koncertují. Některé koncerty zůstanou navždy v paměti všech zúčastněných, například když
jsme vinou nějakého dramaturgického omylu vystoupili v hlavním čase na folk & country festivalu Košatecký otoman, kde nás vypnuli po dvaceti minutých. Převrat v uvadající pódiové prezentaci kapely znamenal v listopadu 2014 koncert na festivalu Mulťák,
kde jsme se představili s kujónskou videoprojekcí. Na konci roku jsme oproti všem očekáváním skutečně nahráli nové skladby na chystané poloalbum. Šest skladeb s moc pěkným zvukem z jablunkovského GM Studia pak dostalo i skromný booklet a fyzickou podobu -
celé se to jmenuje Nula pět.
Následuje další letargizování proložené občasným koncertováním a sem tam i zkouškou s přípravou nového materiálu, což je ovšem vše jen duchovní příprava ke vzmachu, jenž se konkretizuje v polovině roku 2017 natočením singlu a klipu k Dobré
písničce. Další světodějné události jsou na obzoru.
Nový (2017) klip k Dobré písničce TADY
První oficiální kujónský klip: Chtěl jsem být někým jiným (režie Pekel)
Video z křtu alba Plamen zas plápolá 3. 12. 2011 v hospůdce U Arnošta: Poslední kovboj
Kde všude Kujóni vystoupili:
2014:
5. 12. - Ostrava, Chahárkovo Doupě; +Pentagramček ad.
22. 11. - Frýdek-Místek, Sokolík; Mulťák
7. 11. - Frýdek-Místek, Sokolík; Rádio Cyp na výletě
27. 6. - Frýdek-Místek, Sweetsen Fest 2014
2013:
13. 12. - Ostrava, Kurnik Šopa
14. 9. - Košatka, Košatecký otoman 2013
17. 8. - Rýmařov, Skatastrofa
29. 6. - Frýdek-Místek, Sweetsen Fest 013
11. 5. - Frýdek-Místek, Stoun; + Slepí Křováci, Off Axis, Skrznaskrz
2012:
11. 10. - Ostrava, Wagon Club
21. 9. - Třinec, M-Klub
25. 8. - Frýdek-Místek, Fajný festival 2012; Downbelow, SektorIII, Zelené zlato
30. 6. - Sweetsen Fest 012, Frýdek-Místek
26. 5. - U Arnošta, Frýdek-Místek; + Zelené zlato
21. 4. - Fantomas, Brno; + Jakub Tichý, Buzzycat, Miloš Hlávka
10. 3. - Dziupla, Český Těšín; + Jakub Tichý, Buzzycat, Igiexperience
25. 2. - Bambuča, Frýdek-Místek; + Mletý Standard, The Snopl, Black & Blue
2011:
3. 12. - U Arnošta, Frýdek-Místek; + Merrill Overturf (křest CD Plamen zas plápolá)
18. 10. - U Černého kocoura, Frýdek-Místek; + Dáša fon Flaša
2.7. - Sweetsen Fest 011, Frýdek-Místek
25.5. - Hali Gali Fest, Dolný Kubín (sk)
11.5. - Zelí Fest 2011, Mírovice-Veleň
16.4. - Frýdek-Místek, U Arnošta; + Jakub Tichý, René Souček
5.3. - Šumperk, Electric Café; + Vojta Kroupa, Turoň, Jakub Tichý
Debata s mimoňem (událo se v prosinci 2013 po koncertě v ostravské Šopě):
Rock: Na kapele je sympatické její sebevědomí a vlastní tvorba.
Nesympatické je, že to sebevědomí je nezdravé, že ta tvorba stojí za pendrek, texty jsou stupidní, hudba je naprosto o ničem a oba kluci jsou hudební praxí zjevně nepolíbeni. Vystačí si se třemi základními akordy, jedním rytmem, obě kytary hrají totéž
a unisono zpěv (no, spíše řev) dvou vepřových hlasů to korunuje.
Žijeme ovšem v krásné době, kdy cedlo může naučit každý břídil, což je super.
odpověď 1:
Ha, že vy budete ten nespokojený pán, co vypadal jako zkonformizovaný Jan Keller! Povšechně nemůžeme než zkonstatovat, že máte ve všem pravdu. To, co píšete, si říkáme už dávno a nelze se pod to nepodepsat.Zbývá doufat, že se společenské klima v
dohledné době změní a podobná umělecká dua budou návratem povinných přehrávek vytěsněna ze společnosti slušných lidí. Do té doby se, nic naplat, budeme muset poslouchat, takže nahlaste adresu - pošleme Vám zdarma podepsané CD.
Rock:
To je dobře, chlapci, že si to uvědomujete. Teď ještě co s tím uděláte. Doporučuju zavřít se na půl roku do zkušebny a nevylézat, dokud se nenaučíte ovládat nástroje. A dokud se nenaučíte zpívat. Protože jsou dvě cesty - když je vaše tvorba plytká,
musíte to dohnat skvělou technikou, tedy naučit se ještě pár akordů a rytmů navíc, a pochopit, že unisono zpěv je dobrý pro děti z MŠ, ne pro chlapíky, co natáčejí cedla a koncertují za peníze. Pak můžete ohromit skvělou technikou hry a spousta lidí vám
odpustí nablblé texty a melodie bez nápadu.
A nebo si nechte svůj pravěký styl hraní, ale musíte mít písničky, ze kterých lidi sednou na zadek. Takový Klus traky hraje na tři akordy, ale umí napsat hit. Kryl uměl taky jen tři akordy a rytmus neudržel vůbec, ale byl geniální melodik a textař. Až
budete takoví skladatelé jako Kryl (nebo aspoň Klus) nemusíte vůbec umět hrát a lidi vás sežerou i chlupama.
odpověď 2: Vážený zhmotnělý Rocku (když už se lépe podepsat nemůžeš),
ve svém uvěznění ve škatulovitých představách o tom, jak je co správné, bys mohl být dojemný, ale já pro takovéhle pseudoinkvizitory, kteří chtějí ostatním vykládat, jak a co by se mělo hrát, nemám ani nejmenší pochopení. Zkusím být nicméně výjimečně
trochu vážný. Pokud jsi nepochopil smysl, záměr, koncept, není to naše vina ani problém. Obávám se, že jestliže nám předhazuješ Kryla a Kluse, je tady nějaké zásadní fundamentální nepochopení (a mimochodem, já zase např. Klusovu Pánubohu do oken považuji
za mimořádně špatnou písen a být jejím autorem, nikdy bych se neodvážil ji zahrát na veřejnosti). Tak už jen stručně a naposled.
Myslím, že Ondřej je docela solidní kytarista. Já jistě ne, ale svůj nástroj ovládám tak, abych na něj zahrál to, co na něj chci zahrát. Nikdy jsem nechtěl hrát jako Plíhal. Pro ani jednoho z nás nejsou Kujóni hlavní hudební aktivita. Ondřej má svou
LÍHeň, já své sólové záležitosti. Kújoni jsou projekt pro zábavu. Některé naše písničky jsou legrácky bez dalšího smyslu, některé jsou prostě takové šaškárny. Tomu odpovídá hudba a text. Myslím si ale, že bláznovstí může leckdy v druhém plánu vypovědět o
světě mnohem více, než smrtelně vážně míněné výlevy.
A že unisono zpěv se hodí leda do MŠ? Ty jsi snad nikdy neslyšel o gregoriánském chorálu... :-)
Koncert v Šopě jsme úmyslně odehráli bez ozvučení, tak abychom svou produkcí nerušili ty, kteří na nás nejsou zvědaví. O podobnou ohleduplnost bych vzhledem k nás prosil Tebe. I s těmi Tvými „dobrými radami“ :-).
Za Kujóny s pozdravem
Jakub Tichý
Rock:
Aha, tak aby nebylo třeba cenzurovat a přesouvat, tak měním názor - Kujóni jsou mimořádným objevem naší moderrní folkové scény. Jejich neotřelé hudební postupy nenechají posluchače v klidu a nekompromisně čistý jednohlasý zpěv (znalcům
připomínající gregoriánský chorál) dokáže pohladit jak duši folkových romantiků, tak i příznivců jiných hudebních stylů.
Co je třeba nejvíce vyzvednout, je technika hry na kytaru. Tam, kde by laik čekal profláklé módní zbytečnosti, kapodastry, rozložené akordy či dokonce sóla, tam je rafinovaně uzemněm drtivými kily ve 3/4 rytmu, táhnoucími se jako červená nit veškerou
tvorbou této nadějné dvojice.
Chytré texty jsou pak takřka přehlceny dechberoucími jinotaji, natolik utajenými, že by je neobjevil ani tajný agent Jejího Veličenstva na tajné misi.
Co říct závěrem?
Děláte to výtečně, pánové. Hlavně na tom nic neměňte, nechte to tak, jak to je, protože zlepšovat už nemáte co.
Kujóni děkují... :-)