alien - Info | Bandzone.cz
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

alien Valašsko - Brno

Playlist je prázdný :(

Fanoušek alien si do osobního playlistu zatím nepřidal žádné skladby.

Info o fanouškovi

THE DHOL FOUNDATION (UK)
16. 4. 2009, 20.00 hod., Klub Roxy, Praha

Britská kapela The Dhol Foundation, průkopník tradičního indického nástroje, bubnu dhol, vystoupí 16. dubna 2009 v klubu Roxy. Jejich koncerty jsou proslulé především obrovskou energií, vždyť dhol patří mezi nejhlasitější nástroje světa. Prý se jimi kdysi zaháněli tygři či cizí armády nebo svolávali obyvatelé na náměstí. U The Dhol Foundation však nezůstává pouze u soustředěného zvuku několika těchto velkých nástrojů, hudebníci k němu míchají i elektronické rytmy a kytary. Kapela patří k předním představitelům londýnského asijského undergroundu, do Roxy přijede včele s frontmanem Johnnym Kalsim, legendárním dholistou, který hrál například s Asian Dub Foundation, Transglobal Underground, Fun-Da-Mental, Afro Celt Sound System, Robertem Plantem či založil formaci The Bollywood Brass Band. The Dhol Foundation během své kariéry vystoupili snad na všech předních světových festivalech včetně prestižního WOMADU. Zajímavostí je, že Kalsi je zároveň zakladatelem školy hry na dhol (pojmenované stejně jako kapela), která má nyní po Velké Británii desítky poboček. V dubnu v Roxy půjde o první klubový koncert u nás, do této chvíle formace vystupovala v České republice pouze na festivalech, nejčastěji v Trutnově.

Vstupenky jsou k dostání od 24. listopadu v síti Ticketpro a od 1. prosince v síti Ticketstream za 590 Kč včetně poplatku. Koncert uvádí agentura Charm Music. Více info na www.charm-music.cz a www.roxy.cz.

Objevitelem bubnu dhol se pro západní kulturu stal v 90. let 20. století právě Johnny Kalsi, Pákistánec narozený v Londýně. Bývá přezdívaný Mr. Dhol a svým debutem „Big Drum: Small World“ z roku 2001 přehodnotil na věky názor na tento tradiční nástroj a jeho uplatnění v současné hudbě.

Bhangra, původně undergroundová záležitosti londýnské asijské komunity, se ve spojení s moderními nástroji zanedlouho přeměnila v dravý, stále však veřejnosti utajený hudební proud. S dávným nástupem legendární bhangra skupiny Alaap se ale věci daly do pohybu. Johnny Kalsi u Alaap začínal; navíc jako široko daleko první hráč na dhol. Zanedlouho každá podobná kapela musela mít dhol. Po šesti letech od Alaap odešel a hned po něm sáhli Transglobal Underground, pak spolupracoval s Fun-Da-Mental, Asian Dub Foundation i s Robertem Plantem. Založil dechovku The Bollywood Brass Band a vstoupil do Afro Celt Sound Systemu. V loňském roce se stal rovněž důležitou součástí sestavy Imagined Village. Od Afrokeltů - za velkého kolegiálního a nepřeslechnutelného přispění - se odvíjí veškerá Kalsiho inspirace pro vlastní práci. Ještě předtím ale za ním začaly chodit děti z asijských komunit, aby je naučil hrát na dhol a tak vznikla „The Dhol Foundation“, škola mající dnes po Anglii desítky tříd. A proto vždycky, když Kalsiho některá z kapel omrzela, mohl za sebe nabídnout náhradu. Na desce „Big Drum: Small World“ s ním v jedné skladbě hraje dokonce dvaačtyřicet žáků. Dosud poslední album „Drums & Roses“ vydali The Dhol Foundation v roce 2007. Bylo podobně jako všechna předchozí nadšeně přijato.

Producent, bubeník, programátor a stmelitel různorodé hráčské kumpanie Johnny Kalsi na něm stvrdil své absolutní skladatelské nadání, smysl pro střídání tělem škubající střemhlavosti s bloudivou atmosférou vědomě konejšivého, pozitivního vidění současnosti. Fúze The Dhol Foundation čerpají z podobných zeměpisně rozsáhlých ložisek a nelámou si hlavu nad použitím kulturně i historicky se naprosto míjejících nástrojů. Ačkoliv jejich zvuk stojí na bubnech dhol, nelze jejich nahrávky označit za bubenické. „Chtěl jsem k tomu, co děláme, od začátku adaptovat elektroniku. Jde nám o experimenty, to nehodlám popřít. Nevěřil jsem, že bych dokázal připravit čistě bubenické album. Některé z nich jsem předtím slyšel a přišly mi po desítkách minut jednotvárné. Je totiž jedno, zdali změníte rytmus či základní vzorec, zvuk bubnu zůstane stejný. Tak jsem si řekl: nechci vytvořit desku dhol pouze s rytmy a údery. Chci hudbu, vokály, chci, aby lidé tu desku poslouchali a jenom přitom zavřeli oči a malovali si své vlastní obrazy,“ říká Johnny Kalsi.

Kontakty a odkazy