Šumy a nálady z lesa i od Dunaje
Zvonění v uších Antonína Kocábka / Týden.cz, Neděle 4. 9. 2011
Někdo hledá v hudbě melodie, jiný důmyslný rytmus. Někoho zajímá chuť interpreta experimentovat a jiný dává přednost schopnosti předat náladu. A jsou i tací hudebníci, kteří rádi vše vyjmenované. A přesto mohou znít zcela rozdílně a k věci přistupovat po svém. Stačí je najít - že jich nebudou plné televize ani rozhlasové vlny asi nepřekvapí.
B4: Didaktik Nation Legendary Rock (Polí 5)
http://bandzone.cz/b4musicfortrees
Loňský rok byl pro improvizační seskupení B4 mimořádně plodný a zlomový. Po dlouhých letech existence o sobě dalo víc vědět vynikající nahrávkou Ringo Paul George John, a jak vidno z bookletu novinky, ještě stihlo na výjezdní nahrávací session vytvořit základ pro letošního nástupce. A ten opět rozhodně není tuctovou či samoúčelnou exhibicí, ale sevřeným hudebním tvarem, kde nespoutaný experiment střídá lásku k tradičnímu, analogovému a zavedenými postupy charakteristickému hudebnímu řádu.
Tvůrčí přetlak vyústil ve dvojdiskové vydání. Základní nahrávku, u které se až nechce věřit, že vznikla na první pokus, orámovanou příznačně skladbami Vědecká I. a Vědecká II., doplňuje druhý disk, přesmyčkově pojmenovaný Antitank Kiddo Legendary Cork, s remixy těch samých skladeb. Dvě tváře téhož, jak poznamenávají tvůrci, jsou sice jen dva z mnoha způsobů, jak s materiálem bylo možno naložit, nicméně právě na nich je patrné, s jakou invencí a muzikantským talentem má posluchač tu čest.
Skutečnost, že trio (které tentokrát doplňuje hned několik hostů) má zálibu v dnes již historických analogových mašinkách a léta za přežité považovaných nástrojích, vlastně ani moc nehraje roli – je to jen jeden z dílů výsledné mozaiky. Ta představuje otevřenou mysl, která dovoluje na jedné straně nabídnou zcela konzervativní skladbu Grüss aus Löbau, jistě potěšící i v hluboké hudební minulosti setrvávajícího posluchače či melodicky milou Chanson de la Vengeance, a na druhé pro téhož posluchače zcela nestravitelné experimenty, hraničící s otevřeným zvukovým terrorismem.
Tato poloha jde ještě dál na remixovém druhém disku. Rozsah od ambientního relaxu The space přes divoký rej zvuků v Cesta je dlouhá a čirých ruchů v Music For Trees, až k neubautenovskému industriálu Kosto laulu, představuje přesně to, před čím tradiční posluchač v lepším případě ohrne nos, v horším nechápavě a zděšeně prchá. Pro hledače nových cest, kteří jsou zároveň znechuceni elektronickými skládankami, vydávanými za progresi, jde však o zcela ojedinělou lahůdku.
B4 aktuálním dvojalbem dokazují svou silnou formu a potvrzují, že řazení předchozího alba k nejzajímavějším tuzemským titulům loňského roku, rozhodně nebylo náhodné. Takhle nápaditě si zároveň s vstřícnými melodiemi, promyšleným zvukem i kombinací muzikantství s experimentem u nás zkrátka opravdu nikdo jiný nehraje.