Vpicsound - Vít Fučík - Úvod | Bandzone.cz
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. V pořádku Další informace

Vpicsound - Vít Fučík Muž, 33 let

Skladby v přehrávači

Pro přehrávání skladeb je třeba zapnutý javascript, flash plugin verze 9 nebo HTML5 kompatibilní browser.

Playlist je prázdný :(

Fanoušek Vpicsound - Vít Fučík si do osobního playlistu zatím nepřidal žádné skladby.

Blog

Nahrávání & produkce s Mari Křížovou "Nothing" a "Jít - jet" - část 1. - Tracking



Zdravím! a přeji příjemný prosincový týden. Doufám, že se máte skvěle - až úžasně.


Tento blog  nechci věnovat jen kytaře, ale  chtěl bych se taky podělit i o svou studiovou,  skladatelskou a produkční činnost. To je věc, která mě baví stále víc a a rád si tímhle způsobem utřídím myšlenky a Vám nabídnu pohled do mé kuchyně.

 

Proto dneska uvádím na světlo světa první díl (ze dvou) o mém nahrávání a produkci huby s mojí kamarádkou Mari Křížovou, které dopadlo takto:

Youtube Video WLCSg3DEq38Youtube Video WLCSg3DEq38

 


Nejdřív několik málo "zábavných" důvodů proč mě baví zaznamenávání hudby pro ostatní.


Nahrávání ostatních hudebníků mě baví, protože:


1) Jsou to většinou veselé kopy a zajímaví lidé...ještě jsem nepotkal nudného patrona ;).
Můj první učitel na bicí byl hráč v souboru Národního divadla a jednou na začátku roku přišel do školy s hlavou přebarvenou na červeno. Dost omládnul. Mimochodem...v tu chvíli jsem si uvědomil, že nálepy Punk´s not dead musejí mít pravdu.
2) Vy máte vždycky co dělat, zatímco se zbytek kapely často nudí (což je samozřejmě na druhou stranu někdy i mínus).
 3) Lidská bytost, která se soustředí na podání nějakého výkonu je  v tu chvíli odhalená až na dřeň. Pózy jdou stranou a je velmi zajímavé sledovat co se s lidmi děje, když jim o něco jde.  


4) Jste u toho. Samotný proces vzniku hudby je výborný zážitek .

A být u toho a v první řadě znamená spoustu skvělých vzpomínek a nových užitečných informací. Navíc je úžasné, když se lidem pak líbí vaše práce a nikdy nevíte, kdy se vám povede něco opravdu parádního.


5)Ostatní v sobě mají většinou víc, než tuší...         
Když jsem byl poprvé v životě...a ke všemu na týden...v úžasném studiu 3bees (bylo mi myslím šestnáct ), tak to pro mě byl značně stresující (ale cenný) zážitek. Z mého dnešního pohledu mi toho spoustu nevysvětlili (a taky jsem toho spoustu nechápal) a já byl daleko od své pohodlné zóny. Ale dnes to vnímám, aspoň v mém případě, jako skvělý start, protože teď neberu spoustu věcí jako samozřejmost.    


Moje práce (zábava) je pomoci účastníkům nahrávání k co nejlepšímu možnému výkonu...to je v podstatě můj  úkol číslo jedna u tlačítka REC.

Spolupracoval jsem často s lidmi, kteří neměli s nahráváním zkušenosti, nebo jen malé (stejně jako já). Většinou nikdo napoprvé nemá úplně správnou představu co se dá a nedá dělat (to je na druhou stranu dobře). Snažím se tedy vždy co nejlépe a ve zkratce vysvětlit (+ připomínat) úplně základní metody a možnosti při procesu nahrávání nebo pozdějších úpravách. Mám potřebu z lidí odstraňovat respekt k nahrávání a snažím se z toho udělat co nejrychleji familiérní a známou věc.  
Většinou se lidi sami překvapí, co všechno dokážou, když odstraníme několik málo stresových faktorů (které jsou logické). Ale to neplatí jen u studiových nováčků.


Vždy se dá nějakým způsobem pracovat na zlepšení prostředí a nebo procesu. Někdy stačí jen začít nahrávat z jiného místa. Nebo vědět, že teď se hodí znovu připomenout tu správnou pasáž. Ztlumit osvětlení. Posunout stojan s mikrofonem. Nebo vzít problém z úplné jiné strany. Každá session a píseň je jiná. Baví mě tedy hledat  cestu a většinou se to vyplácí.


Moc rád se také dovím Vaše názory a zkušenosti, často budete daleko zkušenější než já. Neváhejte napsat tady, nebo kdekoli jinde.

 

 


Ale teď už k Mari a nahrávání.
Nahrávání bylo uskutečněno na dvě - tři části. První nahrávání proběhlo 5.12.2015 u mě, v rozbudovaném studiu. Dělal se náběr akustiky a zpěvu. Bohužel nebyla, kvůli času, jiná možnost než nahrávat zpěv i nástroj dohromady...a bez metronomu ;).

 

 


Maruška má velký rozsah a průrazný hlas, takže je na videu vidět  dynamický Shure SM57. Vyzkoušel jsem rychle i dva kondenzátorové mikrofony, ale nakonec zůstal u klasiky. Chtěl jsem omezit problémy s vyššími frekvencemi a dynamikou a celkem jsem pak byl při mixování spokojený. Ale na mikrofony není nikdy dost času.


Na akustickou kytaru jsem použil můj úplně první mic - kondenzárorový MXL 990´s. Mám ho v oblibě a jsem na něj zvyklý. Bohužel akustická kytara LAG není z nejlíp znějících. Léty se vyhrála, ale i tak jsem hrál na daleko lépe znějící nástroje. Byla ale jediná po ruce :D.


Bicí, basy a kytary (do písně Nothing) jsem nahrál v sobotu po Štědrém dni., když jsem se k tomu konečně po necelém měsíc dostal.


Na bicí soupravu (Basix Custom, Ludwig Acrolite, 2x Istanbul crash, 1x ride Paiste Dimension, 1x noname hi-hat) jsem použil 1x mono overhead -Samson C01, 1x snare mic - Shure SM57, 1x kick in - MXL A55, kick out - MXL 990´s. (To zní jak z kuchařky). Při svém soukromém nahrávání bicích se  snažím co nejvíc volit jiné umístění mikrofonů, experimentovat, zkoušet jiné kombinace, počet mikrofonů, naladění, nebo umístění soupravy v místnosti. Chtěl jsem si tentokrát odpustit stereo overheady, ale zas jsem neměl ještě ponětí co vlastně budu hrát. Takže jsem zvolil tuto kombinaci.

 

 


Problém s trackingem bicích byla absence metronomu, který nešel moc dobře aplikovat, protože se prvně nahrávalo bez něj a já ve sluchátkách slyšel jen akustiku a zpěv. Nakonec se mi obě písničky podařilo nahrát od začátku do konce (i když to nebyl ani můj cíl). V mixu jsem párkrát něco musel střihnout a s výsledkem nejsem úplně spokojen, ale hrál jsem ty věci poprvé v životě a za stížených podmínek, takže to také musím brát v potaz. Nejsem taky bůhvíjaký bubeník.

 

 


Obě baskytary a všechny kytary jsou nahráváné přes soft Line 6 Pod Farm. Nemám vůbec problém nahrát svůj lampový zesilovač přes mikrofon (při nahrávání kapel to ostatně doporučuji), ale protože v těchto případech hudbu a party vymýšlím až při nahrávání, tak jsou pro mě softwarové simulace skvělým nástrojem.


Ostatně pro zajímavost můžete srovnat zvuk kapely Rusty strings a kapely Stíny. Můžete si tipnout, která kapela nahrávala na simulace a která přes mikrofony (odpověď najdete pod článkem). Nejsem tedy úplným zastáncem nebo odpůrcem simulací, je to prostě jen další nástroj naší doby, a tak by se to mělo brát.


Elektrické kytary jsou všechny hrané na kytaru Music Man - Steve Morse Y2D, která už toho na svůj mladý věk (asi 5) hodně zažila, ale je stále perfektní. Je to ultimátní kajtra, na kterou můžete hrát black metal vedle jazzových akordů. Kéž bych ale vyměnil struny :D. Ale hej, je to pro zábavu.

 

 

 

 


Basa byla použita nějaká noname - červená, asi jazz bass, ale zase - cokoli je po ruce a ladí...

 


Nahrávání první písničky Nothing proběhlo celkem rychle,

je to celkem jen 11 stop- (4xbicí, 1x basa, 4x el. kytara, 1x akustika, 1x zpěv).

Tři základní kytary jsou nahrané na první pokus, trochu jsem jen posléze ladil slide v začátku a pak už jsem se mohl připravovat k mixování.

 

 


Jít - jet mi dala zabrat o trochu víc, na své tři minuty mi přišla ze začátku hodně dlouhá :). Také byly ony problémy s tempem a pak malinko v mixování. Nicméně to nakonec nedopadlo vůbec zle.

Prostě obvyklé hledání těch správných tónů. Ale už naštěstí trochu vím, jak jim jít naproti.

 

Když to shrnu, tak jsme používali velice levné vybavení a v krátém čase, a výsledek posuďte sami :).


Ale hlavně to byla od začátku až do konce zábava a šel bych do toho hned znovu...

...a o to jde, ne?

 

***


Tak jsme pro dnešní díl u konce. Příště si rozebereme mé mixování těchto dvou skladeb - věci, které se mi na mém mixu líbí, které bych už teď změnil, nebo u kterých si prostě nejsem jistý a ukáže je jen čas. 


Zůstaňte v novém roce se mnou a dozvíte se více o mé cestě zvukem a obrazem!


Mějte se!
Váš Vítek.
 

 


Pokud se Vám tenhle příspěvek líbil a chcete dostávat novinky jako úplně první, tak neváhejte a v tomto odkazu se přihlašte k emailovém odběru newsletteru. Je to zdarma a to se vyplácí...

Zobrazit všechny články »

Poslední přidané obrázky

Zobrazit všechny galerie

Poslední názory

Richardwill8907

It sounds like a rewarding and exciting process. Have you ever considered exploring new musical collaborations or finding inspiration in unexpected places? You might enjoy using https://omeg-le.com/, a platform that connects you with people from around the world based on shared interests.

Široko

dík za pochvalu hudby
jinak na věci co nabízíš stačíme sami.
Vejlet

Zobrazit všechny názory