B4 - Novinky | Bandzone.cz

B4 psychedelic-Lo-Fi / Nový Bor

Playlist kapely
0:00 / 0:00
  • Die Mitternachtsmaus
    Nezařazeno
  • Cesta zpátky (2013)
    Nezařazeno
  • Error in my Soul (2012 singl)
    Nezařazeno
  • Didaktik Nation (2011)
    Nezařazeno
  • Alkohol (2011)
    Nezařazeno
  • Avomet (2010)
    Nezařazeno
  • Mushrooms (2008)
    Nezařazeno
  • Phil song (2004)
    Nezařazeno
  • Words (2004)
    Nezařazeno
  • Swampeflora (2004)
    Nezařazeno
  • Fussbal (2002)
    Nezařazeno

B4: Inteligentní radost z historie hudby

Pražsko-novoborská skupina B4 není žádným nováčkem, zaslouženou pozornost si ale vydobyla až dvojicí nejnovějších alb vydaných na značce Polí5. To loňské, průlomové se jmenovalo Ringo George Paul John, žhavá novinka nese název Didaktik Nation Legendary Rock a vychází v podobě 2CD. Bonusový disk Antitank Kiddo Legendary Cork obsahuje remixy všech devíti písní „oficiálního“ CD1.

Pro utajeně pracující „Béčtyřku“ nastaly lepší časy ve chvíli, kdy její opus Ringo George Paul John vydala značka Polí5 a v Lidových novinách je pochválil opinion-maker Pavel Klusák. Posluchači si najednou všimli, že v Česku již druhou dekádou funguje improvizační rockové těleso, které se neutápí v demonstracích vlastního umu a dokáže velice vtipně a zároveň přesvědčivě čerpat z easy listeningu i experimentálnějších žánrů. Členové B4 tvrdí, že je inspiruje eklektická svoboda polské yassové scény a německého krautrocku. A i když milují zvuk východoevropských kláves, beden a efektů, západoněmecká 70. léta jsou z jejich nového alba dokonale slyšet. 

B4 - Didaktik Nation Legendary Rock - Foto:  Polí5

B4 - Didaktik Nation Legendary RockFoto:  Polí5

B4 rozhodně nechtějí být undergroundem, do své tvorby často zatahují lehkost hudby rozhlasových orchestrů a plážových seladonů, jakož i příjemné názvuky starých sci-fi a televizního popu – není alba, aby si na něm leader kapely, multiinstrumentalista a vizionář Tomáš Procházka nestřihl vyloženě sladké číslo. Na jiných místech ale kapela svůdně funkuje nebo se názvem a náladou písně Krautrock 2010 bezostyšně přihlásí k revolučnímu zvuku legendárních Faust. Podobně elegantně eklektický přístup vyznávali britští Stereolab, „Béčtyřka“ je ale na rozdíl od jejich nablýskanosti odkojena poetikou smetiště a recyklace vyloženého odpadu: ne nadarmo je Procházka zakladatelem a hlavním demiurgem experimentálního divadla Handa Gote. 

Eklektický přístup, jehož se kapela rozhodně nehodlá vzdávat, je nejlépe manifestován samotnou existencí druhého disku alba: „Skladby zaznamenané na CD1,“ píše se v bookletu, „byly nahrány během improvizací v Horním Prysku a později doplněny o několik dotáček. Hudbu nahranou na CD2 tvoří tytéž skladby přepracované do rozdílné podoby během míchání původního materiálu. Recyklován byl veškerý hudební i textový materiál, ke kterému byly přidány další zvuky, které se na původním CD nevyskytují. Každou skladbu lze uchopit nekonečným množstvím způsobů. Toto jsou pouze dva z nich.“ A mnohdy tyhle remixy opravdu stojí za to, ze všeho nejvíc asi píseň Kosto Laulu nazpívaná finským psychedelickým samorostem Pasi Mäkelou, ve kterém Procházka, jak se zdá, našel jednoho z ideálních kumpánů. 

B4, to je radost z hudby a inteligentní, sebejisté zacházení s možnostmi její historie. Pochybuji, že v Česku letos vyjde lepší deska.

Autor:  Petr Ferenc

A nejvíc ze všeho se těším až začnou růst houby - rozhovor ( autor:Josef Jindrák)

A nejvíc ze všeho se těším až začnou růst houby

publikováno: 09. 06.  rubrika:hudba - rozhovory  autor:Josef Jindrák

B4Polí5: Minulou deskou u Polí5 jste založili "oficiální" diskografii. Mělo to nějaký jiný ohlas než předchzí čtyři alba vydaný na koleně? Přišli na základě toho nějaký nabídky na koncerty?
Tomáš Procházka (B4): Mám pocit že přišla jedna. Ale deska měla několik ohlasů v tisku, tak mám pocit že si jí pár lidí díky tomu koupilo a poslechlo, což je skvělý. Dostalo se to třeba i k lidem, který mi neznáme, třeba fanouškům edice Polí pět. To nás těší, protože demo jinak vždycky rozdáš lidem, který všechny znáš a většinou i víš jak se jim to bude nebo nebude líbit. Jinak hudba, kterou provozujeme na živo, je hudbě zaznamenané na CD stále nepodobná a s tím má problém i řada lidí, který by nás třeba eventuelně někdy někam pozvali.

Polí5:Minule jste vybírali název desky tak, aby byl co "nejblbější", jak to bylo teď?
Tomáš Procházka (B4): Název vymyslel David. David je talent. Tentokrát jsme potřebovali mít v názvu nějaký superlativ a vyšel z toho tento mnohoznačný název, stále tajemný i pro mě.

B4Polí5:Na desce máte pár hostů - zastavme se u nich - u Onřeje Ježka to je celkem logické, hrajete spolu v Gurun Gurun, ale jak jste se poznali a nakonec, kytarové sólo bys jistě nahrál i sám, proč on? A jak to bylo s ostatními?
Tomáš Procházka (B4): Ondřej byl tak laskavý a nabídl se že vypomůže v tradiční soutěži o nejblbější sólo. Nahrál dvě sóla, jedno blbější než druhé a obě se tam tak hodily, že jsem je tam musel dát obě. Jára Tarnovski správně podotkl, že ve skladbě Zimní nejsou slyšet v textu zmíněné zmrazky a hbitě jejich zvuk vyrobil. To se nedalo odmítnout. Pasi Mäkelä krásně zpívá a hraje ve své skupině Läski, tak jsme ho pozvali aby ozdobil i naši desku. Píseň Kosto laulu měla být původně hiphop, ale Pasi je osobnost. No a na společně ztrávená léta si zavzpomínal i náš bývalý houslista David Singer. A zpěvačka Markéta Brýlová-to je už tradiční host, byla na většině předchozích nahrávek.

Polí5:Jseš současně o divadelník, o Handa Gote se celkem ví - můžeš srovnat tu divadelní a hudební scenu? Publikum, kritiku, možnosti realizace, úroveň...
Tomáš Procházka (B4): Divadelní scéna je výrazně víc konzervativní, i když se často tváří že tomu tak není. V hudebním světě se cení svobodomyslnost, odvaha experimentovat, je tady přirozená pluralita názorů a různých přístupů, lépe funguje obecná diverzita. V hudebním světě se mi líp hledí dopředu. V hudebním světě se mi taky ještě nestalo, aby na mojí práci psal recenzi někdo, kdo není schopen pochopit její podstatu, což se v divadle stává. V hudbě nikdo neměří noise pravítkem vážné hudby, v divadle to není vyjímkou. Mou divadelní práci inspiruje kvas a bujení na scéně hudební, logicky se snažím do divadelní řeči překládat pracovní postupy ambientu, psychedelie, noise, plundrofonie a dalších. Dramatické divadlo mě už moc nezajímá.

B4Polí5:Od divadla je často krůček k filmu - neláka tě to? Už jen Vaše hudba by se do filmu hodila...
Tomáš Procházka (B4): No, asi hodila. Vlastně určitě hodila. Ale zřejmě se to ještě nedoneslo k těm správným uším. Samozřejmě jsme několikrát dělali hudbu pro divadlo-to je zábava. Komunikuješ s tím obrazem, někdy mu ustoupíš a někdy se trochu víc projevíš. My bysme hezky uměli ustoupit a hrát neviditelnou hudbu. To nás baví.

Polí5:Uživí tě hraní (divadelní i hudební)? Čím to kompenzuješ?
Tomáš Procházka (B4): Uživí. Musí. Teda mě živí převážně divadlo. Hraju v Buchtách a loukách, ve zmíněných HANDA GOTE a někdy s Vojtou Švejdou. Potom příležitostný hudební zakázky hlavně taky pro divadlo. B4 je projekt, který nikoho neživí, ale všichni na něj přispívají. Luxusní hobby. A já se teď po dlouhé době snažím mít taky nějaký volný čas. Není to špatný!

Polí5:A co je jinak nového - nedávno jsi mluvil o spolupráci s Pasim...?
Tomáš Procházka (B4): S Pasi Mäkelou natáčíme jako duo opravdovou psychedelickou desku plnou kvákavých kytar a delayů. Trochu freak-out, trochu post hippie sound. Co nevidět má vyjít u KlangundKrach první CD projektu Radio Royal, ve kterém hraju s Petrem Ferencem. S Petrem taky děláme dramaturgii projektu Wakushoppu, kde organizujeme společná hraní improvizačních projektů. S Járou Tarnovskim chystáme projekt dekonstrukce hudby Wabiho Daňka, snad to taky letos dokončíme. A v šuplíku mám ještě pár věcí, nevím kdy se k nim ke všem dostanu - soundtrack B4 k představení Pan Roman, pár věcí pro rádio, bachovský projekt s Olivií Pils...

B4Polí5:Co tě vlastně poslední dobou potěšilo z kulturní oblasti (kniha, kapela...)?
Tomáš Procházka (B4): Z koncertů asi nejvíc vynikající koncert finských kapel v klubu Final (KlangundKrach), kde vystoupila skupina Avarus, hudebník Jarse - člen skvělých Shogun Kunitoki a hlavně Mik Quantius, řidič tourbusu, který předvedl nejneuvěřitelnější performance, jakou jsem kdy viděl. Taky jsem si užil kytarové burácení Stiana Westerhuse na koncertě Stimulu v Arše. Jinak hudba a smutný příběh Wesleyho Willise a další outsiderovská a neumětelská hudba, kterou rád poslouchám. Stejnou radost mi dělá béčková kinematrografie 50.-70. let, zejména žánrové filmy. Knihy se mi u postele vrší a já z nich po kouskách ze všech tu a tam čtu. A nejvíc ze všeho se těším až začnou růst houby a vyrazím do lesa.

B4 křtí dvojalbum

B4 křtí dvojalbum

Pražsko-novoborská improvizační kapela B4 vydala po úspěchu CD Ringo George Paul John nové album: jmenuje se Didaktik Nation Legendary Rock a trojice s hosty na ní dala volný průchod své lásce ke krautrocku. Milovníci starších podob Béčtyřky se ale nemusejí obávat: yassové názvuky, pípání východoblokových kláves, nalezené záznamy... to vše je stále přítomné. Deska vyšla nákladem značky Polí5 (rozhovor zde) hned jako 2CD: "Skladby zaznamenané na CD1," píše se v bookletu, "byly nahrány během improvizací (...) v Horním Prysku a později doplněny o několik dotáček. Hudbu nahranou na CD2 tvoří tytéž skladby přepracované do rozdílné podoby během míchání původního materiálu. Recyklován byl veškerý hudební i textový materiál, ke kterému byly přidány další zvuky, které se na původním CD nevyskytují. Každou skladbu lze uchopit nekonečným množstvím způsobů. Toto jsou pouze dva z nich." 

Křest tuzemského alba krautroku proběhne 17. června v žižkovském klubu Final.

http://www.hisvoice.cz/clanek_611_b4-krti-dvojalbum.html